Poprzedni post, w którym polecam pomoce ze sklepu Flying Tiger cieszył się dużym powodzeniem, dlatego przychodzę dzisiaj z nowymi propozycjami. Tym razem chcę Wam przestawić kilka gier, których używam w szkole podczas moich zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno- społeczne. Myślę, że świetnie sprawdzą się też przy innych formach, zarówno na treningu umiejętności społecznych, jak i na zajęciach indywidualnych z dziećmi w różnym wieku. Poza tym mogą być wykorzystywane przez rodziców do zabawy i poznawania wewnętrznego świata dziecka.

Góra uczuć

Gra planszowa zawierająca dodatkowe karty z pytaniami/stwierdzeniami do dokończenia oraz koło z emocjami. Celem gry jest dotarcie na szczyt góry, przemierzając po drodze różnie oznaczone pola. Jeśli gracz stanie na polu z bagażem lub czerwonym X dokańcza zdanie z wybranej karty, przy polu ze znakiem zapytania wykorzystujemy przedstawione sytuacje na planszy oraz koło z emocjami do opowiedzenia historyjki. Rozgrywka pozwala na zapoznanie się z doświadczeniami i spostrzeżeniami uczestników. Dodatkowo stymuluje wyobraźnię, rozwija umiejętność czekania na swoją kolej i prawidłową komunikację w grupie.

Emocje

Plansza gry jest składana jak puzzle, do niej oprócz pionków i kostki dołączone są karty i okrągłe kartoniki z twarzami wyrażającymi różne emocje. Podczas gry z prostokątnych kart odczytujemy pytania lub zadania do wykonania, natomiast okrągłe elementy służą do wskazywania emocji zgodnie z poleceniami. Gra pozwala na zapoznanie się ze strategiami działania w różnych sytuacjach, dzielenie się swoimi sposobami, a czasem daje gotowe metody do zastosowania w trudnych chwilach. Dla mnie stanowi bazę do rozmów o emocjach, ale też pokazuje gdzie dziecko ma trudności i nad czym powinniśmy w przyszłości popracować. Stosowane w grupie uczy zasad współpracy, akceptacji i pozwala na wymianę doświadczeń.

Odkrycia

Dużym atutem tej gry są pomysłowe drewniane pionki w kształcie zwierząt, co od samego początku zachęca dzieci do udziału w zabawie. Zestaw składa się z kostki, pionków oraz kart z obrazkami i znakami zapytania. Jak w przypadku poprzednich gier, obowiązują w niej standardowe zasady gier planszowych bazujące na dotarciu do mety, która w tym przypadku jest zamkiem życzeń. Uczestnicy po drodze odpowiadają na pytania znajdujące się na planszy, a jeśli wejdą na pole oznaczone książką mają za zadanie opowiedzieć historyjkę. Znaki zapytania dają możliwość zadania pytania innemu uczestnikowi, podczas jego opowieści. Przy pomocy tej gry możemy pracować nad akceptacją, rozwijać empatię, a także ćwiczyć świadome komunikowanie i uważne słuchanie.

Łamacze lodów

Gra jest wykonana w dwóch wersjach wiekowych 6-12 oraz 12+. Idealna pomoc na pierwsze spotkanie i tytułowe „przełamanie lodów”. Kiedy jeszcze nie znam uczestników lub pierwszy raz prowadzę zajęcia z dzieckiem obowiązkowo posiadam przy sobie to małe pudełeczko kart. Idea i wykonanie jest bardzo proste, na kartach znajdują się pytania, na które gracze kolejno odpowiadają. Dzieci bardzo lubią tę zabawę, ponieważ znajdujące się w niej pytania bywają nietypowe, zaskakujące, czasem wymagające od uczestnika dłuższego namysłu i rozbudowanej wypowiedzi. Ta forma pozwala na zintegrowanie grupy, poznanie dziecka poprzez opowiadanie o swoich przeżyciach, lękach czy zainteresowaniach. Często jest tylko bazą do rodzących się pytań i długich dialogów pomiędzy uczestnikami.

Karty milowe

W zestawie znajdziemy 42 karty z obrazkami, do nich dołączona jest instrukcja, co ważne istnieją dwie wersje: osobna dla rodziców oraz dla specjalistów. Karty są solidnie i starannie wykonane, tak że nawet przy dłuższym użytkowaniu nie widać śladów zniszczenia. Bardzo lubię to narzędzie za jego uniwersalność, ponieważ mogę sama dopasowywać polecenia i zmieniać zasady, często na bieżąco zgodnie z tematem jaki wyjdzie na grupie lub w indywidualnej rozmowie z dzieckiem. Mogą stanowić zarówno wstęp do zajęć integracyjnych, kiedy uczestnicy za pomocą kart opisują siebie albo też być przerywnikiem, czy głównym punktem zajęć. W zależności od sposobu wykorzystania mogą usprawniać ćwiczenie pamięci, kreatywności, pomagają rozpoznawać emocje czy rozwijać empatię.